Infomails 2018

Her ligger infomails udsendt tidligere.

——————————————————————————————————————–

Infomail #1 til Master/DM udsendt 3. august 2018

Hej alle holdkaptajner til årets AR-fest på Solskinsøen!

Vi håber, at I glæder jer – løbsledelsen arbejder på højtryk for at få strikket et DM sammen, som vi VIRKELIG er ærgerlige over ikke selv at kunne deltage i!

Denne mail er halvlang, men læs den hele alligevel – I kan risikere at gå glip af vigtig info!

Vi forventer naturligvis, at I generelt gør jer bekendt med vores hjemmeside, regler, krav til færdigheder og udstyr osv. Denne mail er en lille opsummering af de vigtigste hovedpointer og besvarer forhåbentlig vis de spørgsmål, I evt. måtte have.

1. Kajak og kajaksikkerhed

Som oplyst ved tilmeldingen, stiller vi krav om, at samtlige deltagere har en vis erfaring i en kajak og er komfortable med at ro havkajak – også i bølger.

Derfor stiller vi også krav om, at I, senest 10 dage før løbet, skal have sendt en video til løbsledelsen, hvor samtlige holdmedlemmer demonstrerer en forsvarlig selvredning.

Vi stiller ikke krav til hvilken type selvredning, I vælger, det, der er vigtigt for os, er, at I viser, at I er komfortable med at komme op i kajakken på egen hånd, hvis I skulle kæntre.

Team Oure Kostgymnasium har allerede strikket en fin video sammen, som vi har fået lov til at bruge som eksempel på, hvordan det kan gøres, se her.

2. Race HQ og overnatning

Stævnecentrum er i Gudhjem Svømmehal, Sportsvænget 16, 3760 Gudhjem.

Her er bad og toilet, og for de af jer, der måtte ønske det, er det mulig at overnatte enten i cafeteriet eller i eget telt på de tidligere fodboldbaner lige udenfor.

Da der er begrænset plads, særligt i cafeteriet, må de af jer, der ønsker at overnatte, meget gerne komme med en tilbagemelding.

3. Tidsplan/transport

Vi anbefaler alle deltagere, der har mulighed for det, at ankomme fredag aften og rejse mandag. Vi forstår dog også, at det ikke er muligt for alle.

Nedenfor er en foreløbig/estimeret tidsplan, med forbehold for justeringer, så I kan booke færgeafgange og evt. overnatning.

Fredag aften-lørdag morgen

Check-in i Gudhjem svømmehal

Lørdag kl 10:00

Afgang med Christiansøfarten fra Gudhjem havn

Lørdag kl 10:00-11:00

Færgeoverfart, og briefing/spørgsmål

Lørdag kl 11:00-11:30

Deltagere hjælper med at læsse kajakker af færgen

Lørdag kl ca. 11:30

Race-start med prolog på Christiansø

Søndag kl 17:00

Cut-off, alle hold skal være i mål

Efter målgang har I mulighed for et varmt bad, og vi har varm mad og lidt snacks klar.

Kort og roadbook udleveres ved check-in. [ændret – roadbook sendes elektronisk i starten af race-ugen, kort lægges online fredag aften før løbet]

For info om transport til øen se mere her.

4. Klatrefærdigheder og -udstyr

I vil selvfølgelig få lov til at hilse på de bornholmske klipper undervejs.
Der vil være klippeklatring (ca. grad 5) og abseil/rappeling.

Da det er svært at forme klipperne, vil der være små variationer i sværhedsgraden på de tilgængelige ruter, lige som nogle af ruterne mest sandsynlig er lettere for nogle end for andre.

I roadbook vil der være markeret hvilke ruter, der har hvilke sværhedsgrader.

Ingen af ruterne vil byde på udfordringer for en erfaren klatrer, og vi opfordrer de mere erfarne klatrere til at vælge de sværere ruter, og de mindre erfarne til at holde sig til de lettere. Vi gør, hvad vi kan for at undgå ventetid, men hvis ventetid opstår, betyder ovenstående løsning, at de hold, der har lagt en indsats og trænet klatring, bliver belønnet og kan komme hurtigere igennem.

I skal selv medbringe seler og udstyr til abseil uden topsikring (dvs. fx reb-bremse og prussik. Jeres setup vil blive gennemgået/godkendt af vores klatrecrew. Klippeklatringen vil blive sikret af vores klatrecrew.

5. Generel udstyrsliste

Udstyrslisten har fået en overhaling og findes her.

Der kan komme mindre revisioner, når vi nærmer os.

Har I spørgsmål kan vi kontaktes enten på denne mail, via facebook-siden eller på mobil +47 99 08 29 41.

Og så håber vi, at I får trænet godt de næste 6 uger, og før I ved af det, så er det tid til race på Solskinsøen!

——————————————————————————————————————–

Infomail #1 til Chalenge/forsvarets mesterskab udsendt 3. august 2018

Hej alle Challenge-holdkaptajner til årets AR-fest på Solskinsøen!

Vi håber, I glæder jer – løbsledelsen arbejder på højtryk for at få strikket en rute sammen, som vi VIRKELIG er ærgerlige over ikke selv at kunne deltage i!

Denne mail er halvlang, men læs den alligevel – I kan risikere at gå glip af vigtig info!

Vi forventer naturligvis, at I gør jer bekendt med vores hjemmeside, regler, krav til færdigheder og udstyr osv. Denne mail er en lille opsummering af de vigtigste hovedpointer, og besvarer forhåbentligvis de spørgsmål, I evt. måtte have.

1. Sikkerhed/færdigheder ved vandaktiviteter

Challenge-ruten vil ikke have kajak, men vil have kano og coasteering (som kan indeholde kortere svømmestræk).

Derfor forventer vi, at samtlige deltagere kan svømme.

2. Race HQ og overnatning

Stævnecentrum er i Gudhjem Svømmehal, Sportsvænget 16, 3760 Gudhjem.

Her er bad og toilet, og for de af jer, der måtte ønske det, er det mulig at overnatte enten i cafeteriet eller i eget telt på de tidligere fodboldbaner lige udenfor.

Da der er begrænset plads, særligt i cafeteriet, må de af jer, der ønsker at overnatte, meget gerne komme med en tilbagemelding.

3. Tidsplan/transport

Vi anbefaler alle deltagere, der har mulighed for det, til at ankomme fredag aften og rejse søndag. Vi forstår dog også, at det ikke er mulig for alle.

Nedenfor er en foreløbig/estimeret tidsplan (med forbehold for justeringer) så I kan booke færgeafgange og evt. overnatning.

Fredag aften-lørdag morgen

Check-in i Gudhjem svømmehal

Lørdag morgen/formiddag

Briefing og race-start

Lørdag eftermiddag

Vinderne forventes i mål efter ca. 6 timer, maks-tid 9 timer.

Lørdag eftermiddag/aften

Mulighed for bad og servering af varm mad og lidt snack

Kort og roadbook udleveres ved check-in.

For info om transport til øen se mere her.

4. Klatrefærdigheder og -udstyr

I vil selvfølgelig få lov til at hilse på de Bornholmske klipper undervejs.

For Challenge drejer det sig om abseil/rappeling.

Der vil være instruktører til stede, som står for at få jer i udstyret og sikrer jer undervejs – men for dem, der har mulighed for at træne abseil/rappeling på forhånd, er det en fordel.

5. Generel udstyrsliste

Udstyrslisten har fået en overhaling og findes her.

Der kan komme mindre revisioner, når vi nærmer os.

Bemærk, at mange af punkterne kun gælder Master.

Har I spørgsmål kan vi kontaktes enten på denne mail, via facebook-siden eller på mobil +47 99082941.

Og så håber vi, at I får trænet godt de næste 6 uger, og før I ved af det, så er det tid til race på Solskinsøen!


Infomail #2 til Master/DM udsendt 9. september 2018

Hej alle deltagere til DM i adventure race!

Hermed infomail #2 – nu skal I kun sove 6 gange, før I skal ud og hilse på den bornholmske natur!
Har I tilmeldt jer efter den 3/8 – eller hvis jeres holdkaptajner ikke har videresendt info, så finder I infomail #1 her:
http://islandexplorer.dk/infomails-2018/

1. Kajak og vandsikkerhed

Læs hjemmesiden og forrige infomail.
Af tilføjelser er:

  • Vandet omkring Bornholm er stadig 18-20 grader, og dermed er vi et godt stykke fra de 15 grader, hvor våddragt bliver obligatorisk. Hvis I selv vurderer, at I har brug for det, enten i kajak eller ved havsvømning, er I velkomne til at tage dem med.
  • Afgørelsen omkring afvikling af krydset fra Christiansø tages fredag morgen (hvor lejekajakkerne sendes med Christiansøfarten).
  • Løbsledelsen har udarbejdet en sikkerhedsinstruks i henhold til Søfartsstyrelsens regler. Den er tilgængelig her.
  • Vi stiller ikke krav om ekstra pagaj, men I skal medbringe bugserline til at koble hele holdet sammen. Dvs. én line hvis I har en 1-er og en 2-er kajak, 2 liner hvis I har 3 1-er kajakker.
  • Husk at nødblus (ikke raket) og knæklys er obligatorisk
  • Vi har noteret, at følgende hold har lejet kajakker. Kom med en tilbagemelding ASAP, hvis det ikke stemmer – de bliver pakket hos vores udlejer i morgen (mandag)!
Hold (hold #)
KnipseKineserensKnægte (3587) K2
MH1 – Copenhagen Adventure Sport (404) K2
+K1
Team Delta (75)
Lisa Håkansson (4296)
MM1 – Copenhagen Adventure Sport (88)
Racing Denmark Adventures (4022)
RacingDenmark Adventures CC (4032)
Salomon Adventure (3567) K2
+K1
Team Exploring Denmark (3529)
Team Oure Kostgymnasium (3658)
Team Yeti (2154) 3xK1
2. Tracking og div.
Alle hold på Master/DM får udleveret GPS-tracker og race-bib/løbsvest.
Tracker skal medbringes til en hver tid, og placeres højt og luftigt, så den kan modtage/sende GPS-signal, OGSÅ i kajak.
Race-bib skal til en hver tid bæres som yderste lag af alle deltagere (dog under rygsæk).

Har I spørgsmål kan vi kontaktes enten på denne mail, via facebook-siden eller på mobil +47 99 08 29 41.

Og så håber vi, at I er ved at have styr på detaljerne, og vi glæder os til at se jer på Solskinsøen!
——————————————————————————————————————–

Infomail #2 til Chalenge/forsvarets mesterskab udsendt 10. september 2018

Hej alle deltagere til Challenge/Forsvarets Mesterskab ved Island Explorer!

Hermed infomail #2 – nu skal I kun sove 5 gange, før I skal ud og hilse på den bornholmske natur!

Har I tilmeldt jer efter den 3/8 – eller hvis jeres holdkaptajner ikke har videresendt info, så finder I infomail #1 her:

http://islandexplorer.dk/infomails-2018/

Detaljeret tidsplan

Vi beklager meget, at denne info kommer lidt sent – al logistikken skulle først falde på plads.

Roadbook kommer online i løbet af i morgen tirsdag.

Kortene bliver tilgængelige online, når check-in åbner.

Check-in åbner fredag aften kl 18:00. Her vil I kunne få udleveret kort og roadbook i papir.

Check-in fortsætter lørdag fra kl 07:00.

Kl 09:00 vil der være briefing og tid til eventuelle spørgsmål.

Kl 10:00 lyder startskuddet!

Vi forventer vinderne i mål efter 6-7 timer, og vi øger maks-tiden til 10 timer, så alle har mulighed for at nå mest muligt. Der er dog intet i vejen for, at I selv mener at 7 eller 8 timer er nok for jeres hold, og skærer poster fra tidligere – man indgår stadig i konkurrencen!

Når I kommer i mål i tidsrummet ca. 16:00-20:00 vil der være varm mad, snacks og mulighed for et bad.

Kl 20:15 afholdes præmieoverrækkelse.

Hvis I ønsker at overnatte i svømmehallen fra lørdag til søndag vil der være mulighed for det i cafeteriet (og i så fald vil vi meget gerne have besked), eller i telt på fodboldbanerne lige ved siden af.